BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, May 29, 2009

SAKIT PINGGANG..HUAAAAA

mekom....kemarin aku ndak update blog la sbb ada taklimat e CAST di TANG DYNASTY HOTEL KK. tu yg bikin sakit pgang tu..asyik duduk jer..tp aku puas ati sbb aku punya psoalan tjawab psl exam akhir platih...aku nekad....bila aku da urus nti...hrp2 semuanya bjln lancar...slancarnya...bkn pa tak nak peningkan kpala dan tambhkn tjawab...jadi cg ni brat tugasnya..pning kpala...anyway aku pun x tau spai bila ku bleh btahan...bosan uda....pas tu dgn ragam platih yg bbagai ragamnya..bkn tau ati cg camna..kan...

9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA

Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2 . Pendendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui maknusia

5. Tamak orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut...walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak...lagipun org tamak selalu rugi.. ** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)

7. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada..

9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya.. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah... Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

Kesimpulan
Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan Kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMMAH.

Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya.

So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain...andai kita terleka dengan dunia buruklahh padahnya.

Wallahualam"

Tuesday, May 26, 2009

belum gaji lagi la

semalam cek..blm...thari td cek...blm jg...hampeh tul....mo bli utk ganjaran sdiri pun x dpt...susah tul la..

Nangka Beracun

Seorang petani sangat kesal dengan sikap budak-budak nakal yang selalu mencuri nangka di kebunnya. Akhirnya ia mendapat idea... Di tengah-tengah kebunnya diletakkan papan tanda yang besar bertulis..

'AWAS.. SATU DARI NANGKA-NANGKA INI TELAH DISUNTIK DENGAN RACUN'

Keesokan harinya.. petani itu tersenyum kerana mendapati nangka-nangkanya itu tidak dicuri lagi..

Seminggu selepas itu.. Petani ini pergi kekebunnya untuk memetik nangka-nangkanya untuk dijualkan.. Memang jelas kelihatan tiada nangkanya yang hilang... tetapi dia sangat terkejut kerana disebelah papan tandanya terdapat satu lagi papan tanda yang baru bertulis..

'KINI ADA DUA NANGKA YANG DISUNTIK RACUN... ... ...

Thursday, May 21, 2009

check jawapan pelatih

ok ini ttg ujian dorang...so far...modul 4 ramai yg tak trampil...tpaksala dorang ambik ujian ulangan.. td da buat pembetulan tu...td cbuk lengkapkan data susulan utk pprt...mana lg blackout..

tp sempat jg aku tgk shooting dr tahap 3...plakon tambahan tu dr pelatih aku...tu yg bt aku bangga tu..tp dorang masi malu2 lg...nti esok sambung shooting lg...usaha k...

Tuesday, May 19, 2009

kemarin lawatan dr pihak HQ

hai....
psl lawatan kemarin tu...semuanya mesti ada bukti...masuk kelas...adala interview platih 2 3 org...ambil gambar kelas...yg sop tu tuan satu tu mta email..tp time di blk mesy tu ada yg pedas jg la...yg ptg kita kena penambahbaikan tuk klas komputer ni...k la cbuk jg nak siapkan bank soalan nak antar esk ke mantan pengurus...soalan tak byk...tgl taip lg..mn nak bg ujian lagi modul 5 ari ni..byk keja oh....mo bc news pun teda ms...

Wednesday, May 13, 2009

Panas.......!!!!!!

ari ni bekalan elektrik ma c tdk stabil....catuan konon...setakat kemarin...aku da bagi ujian sebanyak 3 modul....lpas tu sambung mgu dpn...cian platih kepanasan x aircond....platih pun lama x update blog gara2 karan ni...huh.....

Thursday, May 7, 2009

huh.....

sunyinya ari ni...pelatih x da...sbb bos bagi cuti....ari ni kami ada taklimat psl anugerah kualiti...mood akupun x brp bagus...prut lg sakit...cam na la esok ni...ada urusan tp dpt ka kluar esok...tension jg..mana lg nak bt bank soalan untuk modul gm...huh....kpala sakit...pinggang pun sakit...

Tuesday, May 5, 2009

Jamuan Jaga2

k la...ari ni jamuan jaga2...aku dpt 2 hadiah tp lum buka lg lg...td edit soalan utk esok punya exam...mudah dan senang ingat...jgn lupa cari jawapan dlm mimpi nti k..tu jak la tuk ari ni...ingat...bulan 5 ni bulan ujian akhir portfolio..sepa tak trampil kn ujian ulangan...